مشاوره آنلاین

دکت ناهید عرب خزایی مشاوره خانواده و ازدواج

مشاوره آنلاین

دکت ناهید عرب خزایی مشاوره خانواده و ازدواج

  • ۰
  • ۰

همانطور که می‌دانید بیماری‌های روانی انواع مختلفی دارند و شرایط مختلفی به عنوان بیماری روانی شناخته می‌شوند. شناسایی به موقع و صحیح این بیماری‌ها می‌توان به بهبود سریع فرد کمک کند.در این مقاله سعی داریم بیماری‌های روانی شایع را به شما معرفی کنیم و از نمونه افراد مشهوری که به این بیماری دچار بوده‌اند برای شما مثال بزنیم.از بیماری‌های روانی شایع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اختلالات اضطراب

افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی به اشیا یا شرایط با ترس و دلهره پاسخ می‌دهند، همچنین نشانه‌های فیزیکی اضطراب یا ترس نیز همچون بالا بودن ضربان قلب و عرق کردن نیز در آن‌ها نمایان است. اختلالات اضطرابی به این شکل قابل تشخیص خواهد بود که پاسخ شخص برای شرایطی که در آن هست مناسب نباشد، و یا شخص نتواند پاسخ خود را کنترل کند و یا اینکه اضطراب باعث اختلال عملکرد طبیعی او شود. از انواع اختلالات اضطرابی می‌توان به اختلال اضطراب فراگیر، اضطراب جدایی، اختلال پانیک، اختلال اضطراب اجتماعی و فوبیاهای خاص اشاره کرد که امروزه از بیماری‌های روانی شایع به شمار می‌روند.

اما استون یکی از بازیگران انگلیسی تبار متولد آمریکاست که به این اختلال دچار است. او می‌گوید اولین باری که متوجه این اختلال شده است، در خانه‌ی دوستش مهمان بود و هم‌چنان حس می‌کرد، خانه‌ی خودشان در حال سوختن است. او سه سال از این اختلال رنج برده و ترس از اتفاقات بدی که ممکن بود رخ دهد، تمام زندگی او را تحت تاثیر قرار داده بود.

اما استون اختلال اضطراب
اما استون سه سال از اختلال اضطراب رنج برده است.

اختلالات خلقی

یکی از بیماری‌های روانی شایع در بین مردم اختلالات خلقی است. این اختلالات، که اختلالات عاطفی نیز نامیده می‌شوند، شامل احساساتی چون غم و اندوه مداوم یا خوشحالی‌های دوره‌ای، و یا احساسات نوسانی بین خوشحالی شدید و غم شدید می‌باشد. از شایع‌ترین اختلالات خلقی می‌توان به افسردگی، اختلال دوقطبی و اختلال سیکلوتیوم اشاره کرد.

کرت کوبین از ستاره‌های مشهور موسیقی راک که در سن ۲۷ سالگی دست به خودکشی زد. یکی از نزدیکان وی که سابقه‌ی روان درمانی داشت پس از مرگ او در مصاحبه‌ای گفت که وی دچار اختلال دوقطبی بوده است. این اختلال به این صورت است که فرد دچار تغییرات ناگهانی احساسی همچون خوشحالی و غم در خود می‌شود و تا حدودی مدیریت کردن آن دشوار بوده و نیاز به یک درمان اصولی دارد. که وی این درمان‌ها را به خوبی دنبال نکرده بود.

اختلال دوقطبی از بیماری‌های روانی شایع
اختلال دوقطبی از بیماری‌های روانی شایع که کرت کوبین را به دام خود انداخت

اختلالات روان‌پریشی

اختلالات روان‌پریشی شامل آگاهی و تفکرهای تحریف شده می‌باشند. دو نشانه‌ی رایج این اختلالات توهم ( تجربه‌ی تصاویر یا صداهایی که واقعی نیستند، مانند شنیدن صداهای زمزمه در گوش) و هذیان ( اعتقادات اشتباهی که فرد بیمار با وجود شواهد مخالف، آن را درست می‌پندارد) می‌باشند. اسکیزوفرنی از نمونه‌های بارز اختلالات روان‌پریشی است.

مردم جهان جان نش را به عنوان یکی از اقتصاددانان بزرگ و مغز متفکر ریاضیات می‌شناسند. او در سال ۱۹۹۴ نیز موفق به دریافت جایزه‌ی نوبل در اقتصاد شد. اما چیزی که مردم آن زمان درباره‌ی او نمی‌دانستند این بود که او دچاراسکیزوفرنی بود. اختلال روحی‌ای که فرد دچار مشکل در تشخیص واقعی و یا غیرواقعی بودن دنیای اطراف خود می‌شود. این بیماری یکی از بیماری‌های روانی شایع است که در رفتار اجتماعی فرد و فکر کردن منطقی به موقع فرد تاثیر می‌گذارد. نش در طی مصاحبه‌ای بیان کرد که دوره‌ی پارانویایی وی تاثیر بسیاری بر زندگی داشته است. از طرفی او بر این عقیده است که انسان‌ها با کنترل بیماری روحی خود به راحتی قادر به ادامه‌ی مسیر زندگی و کاری خود خواهند بود.

فیلم ذهن زیبا فیلمی است زندگی جان نش و مبارزه‌ی او با اختلالات روانی‌اش را نشان می‌دهد. این فیلم در سال ۲۰۰۱ نیز برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شد.

بیماری‌های روانی شایع
بیماری‌های روانی شایع – فرد مبتلا به اسکیزوفرنی در فیلم یک ذهن زیبا

اختلالات خوردن

یکی از بیماری‌های روانی شایع اختلال خوردن است. اختلالات خوردن شامل احساسات، نگرش‌ها و رفتارهای مفرط در رابطه با وزن و غذا می‌باشد. این نوع اختلال شامل بی‌اشتهایی عصبی، پراشتهایی عصبی و اختلالات خوردن می‌شود.

التون جان از ستاره‌های موسیقی طی مصاحبه‌ای در سال ۲۰۰۲ درباره‌ی مشکل پراشتهایی عصبی خود گفت. اختلالی که در آن فرد به صورت غیرقابل کنترلی غذا می‌خورد. او مجبور می‌شد از طریق استفراغ و یا استفاده‌ی قرص‌ها ملین از افزایش وزن خود جلوگیری کند. اما پس از مدتی توانسته بود این اختلال را با درمان‌های مناسب برطرف کند.

اختلال خوردن از بیماری‌های روانی شایع
اختلال خوردن از بیماری‌های روانی شایع که التون جان چندسال با آن دست و پنجه نرم کرد.

اختلال‌های کنترل تکانه و اعتیاد

افراد مبتلا به اختلالات کنترل تکانه، قادر به مقاومت در برابر خواسته و یا محرکی که برای آن‌ها و زندگی آن‌ها مضر است، نیستند. آتش زدن، سرقت و قمار از نمونه کارهایی است که افراد مبتلا به اختلال کنترل تکانه انجام می‌دهند. الکل و مواد مخدر نیز از جمله اعتیادهای رایج در این افراد به شمار می‌روند.

مگان دنیس فاکس یکی از هنرپیشه‌ها و مدل‌های محبوب آمریکایی که چندین بار به خاطر دزدی از فروشگاه‌ها و رستوران‌ها دستگیر شده است. مگان به خاطر این اختلال روانی از بازی در برخی فیلم‌ها نیز محروم شده است.

مگان دنیس فاکس و اختلال روانی تکانه
مگان دنیس فاکس- مبتلا به اختلال روانی تکانه

اختلالات شخصیتی از بیماری‌های روانی شایع

افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی دارای ویژگی‌های شخصیتی افراطی و انعطاف‌ناپذیر هستند که موجب ناراحتی فرد شده و مشکلاتی در محل کار، مدرسه و روابط اجتماعی او به وجود می‌آورد. علاوه بر این الگوهای ذهنی و رفتاری فرد به طور چشمگیری از انتظارات جامعه متفاوت است و به ندرت با عملکرد عادی او را خواهید دید. از جمله این اختلالات می‌توان به اختلال شخصیت جنسی و اختلال شخصیت پارانوئید اشاره کرد.

اختلال وسواس اجباری (OCD)

افرادی که به اختلال وسواس اجباری مبتلا هستند همواره با افکار و یا ترس‌های ثابتی مواجه هستند که موجب می‌شود آن‌ها روال خاصی را در پیش گیرند. این افکار مزاحم وسواس نامیده می‌شوند و روالی که فرد در پیش می‌گیرد اجبار یا ضرورت نامیده می‌شود. به عنوان مثال فرد ممکن است همواره از ترس حضور میکروب در دستهایش مرتب آنها را بشوید.

لئوناردو دی‌کاپریو از جمله محبوب‌ترین هنرپیشه‌هایی است که از اختلال وسواسی رنج می‌برد، او در مصاحبه‌ای که باRanker داشته ادعا کرده که همین موضوع میل او برای بازی کردن در فیلم هوانورد که بخشی زندگی شخصی هاوارد هیوز را بررسی می‌کند را افزایش دهد. هاوارد هیوز به شدت از اختلال وسواس جبری رنج می‌برد.

لئوناردو دی کاپریو- اختلال وسواس جبری
اختلال وسواسی یکی از اختلالات شایعی است که دی‌کاپریو نیز به آن مبتلاست.

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

PTSD شرایطی است که می‌تواند به دنبال یک اتفاق ناگوار و یا وحشتناک مانند تجاوز، حمله‌ی جسمی، مرگ غیر منتطره‌ی یکی از عزیزان و یا یک بلای طبیعی در فرد بروز کند. این افراد اغلب افکار و خاطرات طولانی و ترسناکی از این اتفاق دارند و اغلب احساس کرختی و بی حسی دارند.

  • ۹۷/۰۴/۰۲
  • ناهید عرب خزایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی