مشاوره آنلاین

دکت ناهید عرب خزایی مشاوره خانواده و ازدواج

مشاوره آنلاین

دکت ناهید عرب خزایی مشاوره خانواده و ازدواج

  • ۰
  • ۰

روابط عاطفی و تجربه های عشقی فرزندان

بربرقراری رابطه عاطفی و تجربه های عشقی فرزندان بخشی از زندگی آنان است و عموما در سن نوجوانی یکی از دغدغه های مهم والدین که خودشان تجربه های بالا و پایین زندگی را دارند، می باشد. اکثر والدین از در معرض قرار گرفتن نوجوانانشان تحت رابطه های عاشقانه نگرانند. مادر ها دائما نگران که نکند فرزندشان وارد رابطه عاشقانه شوند که با تمام شدن رابطه اش ضربه عاطفی شدیدی به او وارد گردد. والدین دائما در این فکر هستند که چگونه رابطه های تضمین شده ای برای فرزندانشان رقم بزنند؟! و به محض اینکه متوجه می شوند که فرزند آنان وارد یک رابطه عاطفی شده است، بلافاصله وارد عمل می شوند و گاها سعی می کنند که با تزریق ترس به فرزندشان به فکر خودشان فرزندشان را از دام عاشقی کسی خارج نمایند.

اشتباه والدین در مورد روابط عاطفی و تجربه های عشقی فرزندان

مسئله اینجاست که والدین فراموش می کنند هیچ شنا کردنی و بدون خیس شدن امکان ندارد. والدین به جای القای ترس، باید به فرزندان یاد بدهند که همیشه با وارد شدن به یک رابطه، خود را در معرض آسیب پذیری قرار می دهند و بسیار آسیب پذیر می شوند. آسیب پذیر شدن یعنی نمیشه انتظار داشت که دلم ببندیم، عاشق بشیم، لطیف ترین احساسات را تجربه بکنیم و با ظریف ترین بخش های روحمان روبرو شویم اما خدشه ای را تجربه نکنیم و اشک و آه و زخم و دردی نداشته باشیم. در حالی که تجربه غم، شکست عشقی، طرد شدن به اندازه تجربه عشق، پیروزی و لذت در زندگی مهم است.

 

در مقابل روابط عاطفی و تجربه عشقی فرزند چه باید کرد

نباید از یاد ببرید که ضربه خوردن، شکست خوردن و نرسیدن بخشی از مسیر زندگی رمانتیک و واقعیت زندگی هر فردی بخصوص فرزند شماست. باید به جای ترساندن، سرزنش کردن، کنترل کردن، مچ گیری و تبلیغات منفی در مورد روابط عاطفی و تجربه های عاشقانه، فرزندان را از تمام جوانب این مسیر از شیرینی ها تا تلخی هایش به دور از هر گونه غرضی آگاه سازید و در مورد این مسیر با فرزندانتان صحبت کنید. والدین باید در مورد رابط عاطفی و عاشقانه فرزندانشان حامی او باشند و به این اطمینان را بدهند که حتی اگر در رابطه اش شکست بخورد شما خطرات را پیش بینی کرده اید و در کنار او خواهید بود. به جای سد گرفتن جلوی روابط نوجوانان بهتر است حامی او باشید و او را از خطرات احتمالی را پیش بینی کنید و او را آگاه سازید.

باید برای فرزندنتان محیطی را فراهم کنید که حتی اگر در رابطه اش با مشکلی برخورد کرد که شما از قبل آن را پیش بینی می کردید به راحتی غم ها و درد هایش را با شما در میان بگذارد و بتواند به راحتی از شما کمک بگیرد. در زمانی که فرزندتان با مشکل مواجه شده به کار بردن جمله هایی مانند که دیدی گفتم! بسیار مخرب است. والدین باید از علائم افسردگی آگاه باشند تا در صورت مشاهده این علائم حامی آنان باشند. 

 

نکاتی مهم در مورد روابط عاطفی و تجربه های عشقی فرزند

1-از مهمترین نکات تربیتی این است که با این باور غلط مبارزه کنیم که نمی خواهیم غم فرزندانمان را ببینیم، طبیعی است که والدین شکست و زمین خوردن فرزندان را نخواهند ببینند. اگر نحواهید که غم فرزندان را ببینید یا فرزندتتان مخفی کاری می کند یا فردی ترسو و منفعل خواهد شد.

2-شما چه تجربه ای دارید ؟! احساس امنیت کردین یا همیشه تلاش کردین رابطه خود را مخفی کنید ؟! در زمان کودکی تجربه شما از به اشتراک گذاشتن احساست لطیفتان با والدینتان چطور بوده ؟

حرف آخر، پدری یا مادری کردن یعنی اینکه به فرزندان یاد بدهید که در زندگی یا کم می آورند یا یاد می گیرند و ادامه می دهند. دریافت مشاوره از یک فرد متخصص در این زمینه بسیار می تواند هم نوجوانان و هم به والدین کمک کند

  • ۹۷/۰۴/۰۲
  • ناهید عرب خزایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی